Buah Susu...

Siapa yang pernah makan buah susu? Selain namanya buah susu, ia juga dikenali sebagai buah markisa. Pokok markisa adalah sejenis tumbuhan menjalar. Buahnya sedap dimakan begitu sahaja ataupun dibuat jus. Rasanya masam2 manis. Walaupun begitu, pokok markisa jarang ditemui di Malaysia. (Kalau nak tengok, kat kampung aku ada)

Pokok markisa ini banyak ditemui di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Ia ditanam secara komersial di negara2 tersebut. Terdapat dua jenis buah markisa ini. Satu daripadanya berwarna kuning dan satu lagi berwarna ungu kemerahan. Walaupun rasanya lebih kurang sama, tetapi buah markisa kuning sangat sesuai ditanam di Malaysia memandangkan hasilnya lebih banyak berbanding buah markisa yang berwarna ungu. Kepada sesiapa yang tak pernah lihat buah markisa atau buah susu ni, kat bawah ni ada aku sediakan gambar...

1
2
 

Selain dibuat jus, buah markisa juga boleh dijadikan jem, agar2, perisa ataupun yoghurt dan aiskrim. Ia kaya dengan pro-vitamin A, vitamin C, niasan dan riboflavin. Ia juga boleh digunakan sebagai komponen dalam penghasilan susu, kek dan sirap.

Facebook Comment