NASA Menangguhkan Pelancaran Rover Besar Marikh 1 hari

Curiosity Rover Atlas 5

NASA telah menarik balik pelancaran rover bernilai 2.5 billion dolar selama satu hari kepada  26 November 2011 (Sabtu) untuk menukar ganti bateri yang disyakki yang dipasang pada roket rover.

Menurut NASA, "pelancaran dijadualkan semula pada hari Sabtu, 26 November 2011 dari Space Launch Complex-41 di Cape Canaveral Air Force Station, Fla.,". "Pelancaran satu jam 43 minit dibuka pada pukul 10.02 a.m. EST."



Pelancarannya akan meledakkan bahagian atas 5 roket Atlas untuk menghantar rover berkeaan, dipanggil Mars Science Laboratory Curiosity, ke arah Planet Merah. Penangguhan pelancaran selama satu hari membolehkan jurutera menukarganti bateri yang disyakki di dalam siatem pemusnah pelancaran roket iaitu sistem keselamatan yang digunakan untuk memusnahkan 5 roket Atlas untuk penceraian selepas dilancarkan.

NASA mempunyai masa sehingga 18 Desember untuk melancarkan rover baru ke Marikh. Saiz Curiosity rover dapat membawa 10 peralatan yang direka khas untuk mencari bukti bahawa Marikh pernah diduduki atau mampu didiami oleh hidupan lain.

Facebook Comment